Աշխարհը զարմացած է
և
շարունակում է զարմանալ
մեր ազգի կամքի ուժով և
համախմբվածությամբ. բոլորը մեկի
պես կանգնեցին հայրենիքի պաշտպանությանը,
ընդ որում՝ ինչպես տեղացիները, այնպես էլ
սփյուռքի հայերը: Սահմանում վիճակի
սրման պահին նույնիսկ մի կատակ հայտնվեց, իբր թե
հայերը լքում են հայրենիքը, երբ ամեն
ինչ հանգիստ է
և
վերադառնում են, երբ
վտանգավոր է դառնում:
Ռազմական ոգու էստաֆետան վերցրին հայ
մարզիկները, որոնք հաղթանակ
տարան տարբեր մրցույթներում և բոլորը
մեկի պես նվիրեցին իրենց հաղթանակները Արցախում կռվող
տղաներին։ Անխոս,
մեր ժամանակների հերոսներն են:
Փառք նրանց:
Բայց հարց է
առաջանում, թե ինչու
կռվի դաշտում մենք կարող ենք դիմակայել, հաղթել թշնամուն,
իսկ սեփական երկրում նրան թույլ ենք տալիս ներխուժելու մեր մշակույթ՝
ոչնչացնելով և արժեզրկելով
այն: Թե՞ ինչպես
ասվում է
հայտնի երգում, «մի՞թե մեզ
պատերազմ է
պետք, որպեսզի ուժեղ
լինենք»: Ահա թե
այս առիթով ինչ է
կարծում մեր այսօրվա զրուցակից, կոմպոզիտոր, կոմիտասագետ
Արթուր Շահնազարյանը:
Իսկապես, կա ֆիզիկական՝
տարածքային և հոգևոր
հայրենիք: Արևմուտքում արդեն
վաղուց եկել են այն եզրակացության, որ ավելի
շահավետ է
գրավել երկրորդը, և մենք
այսօր, ավաղ, դարձել
ենք դրա վկաները: Մեր հոգևոր
հայրենիքին հայտարարված է
պատերազմ, ազգային մշակույթ
ներհոսում են թուրքա-արաբական
կեղտաջրերը, մեր երեխաների
գլուխները լցվում են
օտար երաժշտությամբ, իսկ մեր
հեռարձակողները, ես համոզված
եմ, լինելով որոշակի
պայմանավորվածության մեջ արևմտյան
պատվիրատուի հետ, քողարկվում
են գեղեցիկ արտահայտությամբ, իբրև թե
ժողովուրդը ինքն է
ուզում լսել այդպիսի երաժշտություն, և շարունակում
են անել իրենց սև գործը: Դա բացահայտ
սուտ է
և
դավաճանություն սեփական ժողովրդի
հանդեպ: Ի դեպ,
դավադրության վերաբերյալ, եթե
դուք նայեք Թուրքիայում ցուցադրվող քրդական
սերիալները, ապա հազիվ
թե նկատեք որևէ տարբերություն, բացառությամբ լեզվի:
Նույն կերպարները, նույն «արժեքները»,
նույն առաջնահերթությունները: Ու՞մ է
դա ձեռնատու: Եզրակացություն անելը
դժվար չէ:
Հայաստանը այսօր գտնվում
է
պատերազմական իրավիճակում. դա
ուղղակի շոշափելի է
դարձել և,
ցավոք, կորուստները, ավելի
քան զգալի են: Սական մենք
վաղուց նաև հոգևոր պատերազմի մեջ ենք,
և
հարկավոր է
քաջություն ունենալ այն
ընդունելու համար: Առաջին
տարին չէ, որ այդ
պատերազմը ընթանում է.
այն վաղուց է
սկսվել:
Անգամ Կոմիտասն էր վրդովվում, որ որոշ
հայ եկեղեցականներ պատարագների ժամանակ
մուղամին բնորոշ ոռնոցով երգեր են երգում, և հետաքրքիրն
այն էր, որ դա
այն ժամանակվա հարուստների հատուկ
պատվերն էր: Այնպես որ,
որևէ բան չի փոխվել. այսօրվա մեծահարուստները
ափսոսացին 7000 դոլար տրամադրել
Սայաթ-Նովայի ձեռագրերը հրատարակելու համար,
իսկ փոխարենը, մեծ հաճույքով
մի քանի տասնյակ հազարներ են ծախսում այս կամ այն հիմար տեսահոլովակը նկարահանելու համար,
նպաստում են գարշելիության տարածմանը և
մշակույթի արժեքազրկմանը: Երևի
թե իրենք ունեն իրենց սեփական շահերը, որոնք գերակշռում
են համազգայինին: Կռվի դաշտում
ավելի հեշտ է
կողմնորոշվել. դիմացդ թշնամին
է,
ապա առաջ՝ մեր գործն արդար է:
Իսկ ի՞նչ անել մշակութա-հոգևոր պատերազմում: Մամուլում մի
անգամ գրեցին, թե ես,
իբր, առաջարկում եմ
արգելել հեռուստատեսությամբ կամ ռադիոյով
թուրքացված «հայկական» երաժշտության
հաղորդումը: Դա այդքան
էլ այդպես չէ. ես այլ
կերպ էի արտահայտվել. առաջարկում եմ
որպես հայրենիքի դավաճան դատել
այն մարդկանց, ովքեր օտար
մշակույթ են տարածում: Իսկ հետո,
ինչպես ասվում է՝ պատերազմական ժամանակների օրենքներով:
Չէ՞ որ, եթե դու
քարոզում ես թշնամուդ մշակույթը, բռնի ուժով
այն տարածում, ինչպես թմրամոլը,
ասեղին նստեցնում ազգիդ, ապա
դու հենց ազգի դավաճան ես: Ընդհանրապես պետք
է
ընդունել, որ մենք
չափազանց պրագմատիկ ենք դարձել
այն հարցերում, որտեղ հարկավոր
է
ճկունություն դրսևորել, և
անընդունելի հանդուրժող եք
այն դեպքերում, երբ հարկավոր
է
խիստ կամային որոշում: Ահա և
արդյունքը: Սակայն երիտասարդ
սերունդը, շփոթված լինելով
հանդերձ, պատվով ապացուցեց,
որ բացարձակապես կորած չէ…
Մենք հիանալի երիտասարդություն ունենք: Ի
դեպ, ինչպես Հայաստանում,
այնպես էլ Հայաստանից դուրս: Այլ
բան է,
որ իրեն տրված չէ իր ազգային երաժշտությանն ու դրա
պատմությանը հիմնովի ծանոթանալու
հնարավորություն: Իսկ դա
չափազանց կարևոր է:
Այդ իսկ պատճառով մենք ամեն տարի կազմակերպում ենք երեխաների
հավաքներ, այցելում ենք
դպրոցներ: Սովորեցնում ենք
հայկական երաժշտություն, ազգային երգ:
Տարեկան մինչև 2000 երեխա ենք
հավաքում և
սովորեցնում երգեր: Այս
տարի նույնպես հունիսի 1-ին կասկադում
տեղի կունենա նման հավաք, որի շրջանակներում
երեխաները կկատարեն Կոմիտասի
ստեղծագործությունները՝ ավելի քան
10 երգ:
Ես կարծում եմ, որ դա
կարևոր է,
քանի որ այն ամենը, ինչ մենք
անվանում ենք էթնիկ, ազգային երաժշտություն,
ստեղծվել է
համայնքներում, լեռնային խուլ
գյուղերում: Աշխարհի հետ
կապ ուներ միայն քաղաքում ապրողը: Այսպիսով հիմնական
խնդիրը դա վարժ, հմուտ ներկայացումն
է,
երաժշտության պրոպագանդայի, կարելի
է
ասել, փակ հասարակությանը,
մեծ լսարանին: Դա նստած
է
մեր գենետիկ հիշողության մեջ, և
հարկավոր է
հասնել դրան:
Տեխնիկական զարգացման դարում,
համացանցի դարում, որը
առաջարկում է երաժշտության
մեծ տեսականի, դժվար է
ինչ-որ մեկին հմայել հողագործի երաժշտությամբ: Բայց՝
ոչ, հերիք է՝
մեկը երգի այդ երգերը, և ուշադրությունը
կպչում է
կատարողին, աչքերի մեջ
շողք է
առաջանում, նույնիսկ արցունքներ:
Դա գենետիկ հիշողությունն է: Հարկավոր
է
հասնել դրան, վերակենդանացնել: Որովհետև
դա մերն է:
Մեծ շնորհակալություն այս ասպարեզում
բարերարներին, որոնք օգնում
են մեզ վերակենդանացնելու հայկական մշակույթը:
Հիմնականում կուզենայի նշել
Արթուր Ջանիբեկյանին, որը շարունակում
է
շատ բաներ անել իր ծննդավայրի համար: Վերջերս
նա հովանավորել է www.armenianmusic.am կայքը,
որտեղ մենք տեղանդրել ենք ավելի
քան 550 տարբեր ժանրերի
հայկական երգեր՝ սկսած մանկականից, վերջացրած դյուցազնակնով:
Այդտեղ կարելի է
գտնել նոտաներ, տեքստեր և
տեղեկություն երգի մասին
տարբեր լեզուներով, թարգմանություններ և
իհարկե երգերը: Դա յուրահատուկ
նախագիծ է,
որը շատ հարկավոր է
մեր երկրին այս դժվար օրերին:
Մենք համայնական ժողովուրդ ենք,
նահապետական, դա մեր
գեների մեջ է:
Երբ մենք հասարակությունից դուրս ենք
սկսվում է
դեպրեսսիա՝ տհաճ հետևանքներով:
Դա նրանից է,
որ մեզ խորթ է
ապրելու այս համակարգը, այս արժեքային
համակարգը` մշակութային, կրոնական:
Տեսեք, թե Հայաստանից
գնացած ինչքան հայեր վերադարձել են իրենց
հայրենիք, որ պահպանեն
իրենց երկիրը: Դա հասկանալի
է.
հայտնվելով օտար երկրում՝
հայը շատ արագ ընդունում է նոր
մշակութային միտումները, յուրացումը
ակնթարթային է: Բայց,
փառք Աստծո, ազատումը կատարվում
է
նույն արագությամբ՝ բավական է
նրան վերադարձնել հայրենիք, ընկղմել
հարազատ մշակույթի և երաժշտության
մեջ: Դրա համար
ենք մենք պայքարում բոլոր հնարավոր
ու անհնար մեթոդներով:
-Մի
քանի տարի առաջ դուք հայտարարել եք «Երաժշտական
անտիվիրուս» նախագիծը: Ինպե՞ս
է
դա ընթանում:
-Մենք
այն իրագործեցինք, և հաջողվեց:
«Սարդարապատ» նախաձեռնական կազմակերպության
հետ միասին որոշվեց անկացնել «Երաժշտական անտիվիրուս»
նախագիծը: Մենք նախատեսել
էինք, որ կսկսենք
դեղատներից, որտեղ հաճախորդներին
իրենց գնումների հետ տրվելու
է
Կոմիտասի ամենահայտնի երգերով լազերային
սկավառակ: Այդ և
օրորոցային երգերը մենք
առաջարկում ենք «պատվաստել
որպես պատվաստանյութ» ոչ միայն
դեղատներում, այլ նաև
ծննդատներում: Հնարավոր է,
որ այսօր արդյունքները չեն երևում,
բայց, ինչպես ասում
են, կաթիլը քար
է
ծակում։
-
Կողքից նայելով՝ երևում է՝ մեծ աշխատանք եք անում և
որակով: Բայց ստիպված
ենք փաստել, որ սայլը
տեղից չի շարժվում: Հայկական հեռուստատեսությունն
ու ռադիոն ընդամենը չորս օր դիմացան` զրկելով հայ
հանդիսատեսին «պոպսայից», ռաբիզից
և
մեր ժամանակների այլ «գլուխգործոցներից»,
բայց հինգերորդ օրը չդիմացան:
Ո՞րն է
խնդիրը, ի՞նչն է
սխալ արվում:
-Ամենասկզբից
ես ասացի, որ մենք
ներքաշվում ենք մշակութային
պատերազմի մեջ, մեզանից
փորձում են խլել մեր հոգևոր հայրենիքը: Եթե զավթած
հողերը մենք կարողացանք խլել թշնամուց
մեր զինվորների քաջության ու
նրանց կյանքի գնով, ապա, կորցնելով
հեգևոր հայրենիքը, ազգային նույնականությունը,
մենք էլ ոչինչ չենք կարողանա անել: Եվ դա
շատ լավ գիտակցում են մեր
թշնամիները: Տեսեք, այսքան
տարիների ընթացքում Հայաստանը, գտնվելով
մեկ այս, մեկ այն
զավթիչի լծի տակ, ամբողջովին այրված
և
ավիրված լինելով, միշտ վերածնվեց
փյունիկի նման: Դա կատարվել
է
մեր հոգևորության, մեր մշակույթի
շնորհիվ: Եթե այսօր
մենք կորցնենք այն, եթե ձուլվենք
թուրքա- արաբա- ռաբիզային
անպատկառության մեջ, ապա
Հայաստանը կկորչի, կվերանա:
Մի՞թե դա ինչ-որ մեկին դեռ պարզ չէ: Իսկ եթե
պարզ է,
ուզում ես հարցնել` ո՞ւմ է
ձեռնտու ներկայում գոյություն ունեցող
իրավիճակը: Մի՞թե՝ մեզ:
Այնպես որ, այս առանց
արկերի և
պայթյունների պատերազմը ավելի
վտանգավոր է: Բայց
այդ պատերազմը վարելու մեր
կողմից կիրառած մեթոդները պետք է
լինեն նույնքան լավ մտածված, կշռադատված ու
կոշտ: Եվ սկզբի
համար, իմ կարծիքով,
պետք է
կազմակերպել մի շտաբ,
որը կզբաղվի այդ հոգևոր պատերազմի ռազմավարությամբ: Այսինքն,
տարբեր ճակատներից պետք է
ընտրվեն պատասխանատուները, պետք է
մտածվեն գործողություններ, եղանակներ, ֆինանսավորում
և
այլն: Պետք է
մտածվի և
իրականացվի հոգևոր հայրենիքը
թշնամուց պաշտպանելու համամոլորակային մարտավարությունը:
Ամենակարևորն այն է,
որ պետք է
գործել անկասկած: Մենք միշտ
պաշտպանվում ենք դեմոկրատիայով:
Ոչ մի դեմոկրատական երկրում դուք
չեք լսի բարձր միացրած երաժշտություն` հարևանը կբողոքի,
ոստիկանը կկալանի: Իսկ մեզ
մոտ հարևանը կարող է
ժամերով կամ օրերով տեռորի ենթարկել ամբողջ շենքը՝ միացնելով Թաթուլ: Պետք
չէ զգուշանալ այն մարդկանցից,
ովքեր պղծում են մեր մշակույթը, այստեղ ձգձգելը
մահվան է
հավասար: Ինչպես ճակատամարտում,
պարզապես այնտեղ արդյունքներն ավելի զգալի
են: Բայց ես
հավատում եմ մեր երկրին, մեր երիտասարդությանը,
և
համոզված եմ, որ դանդաղ,
բայց ճշտորեն հակառակորդը հետ կշպրտվի
ինչպես սահմանին, այնպես էլ
երկրի ներսում:
Ռուբեն Փաշինյան
Թարգմանեցին Դավիթ Կիրակոսյանը, Արսեն Կարապետյանը և Ստեփան Նշանյանը
Աղբյուր՝ http://nv.am
Թարգմանեցին Դավիթ Կիրակոսյանը, Արսեն Կարապետյանը և Ստեփան Նշանյանը
Աղբյուր՝ http://nv.am
0 մեկնաբանություն:
Post a Comment