Քրիստոնեական տոներ` հիմնված հեթանոսական ավանդույթների վրա
Հեթանոսական ավանդույթներից և
տոնակատարություններից են
սերել քրիստոնեականները: Հին
աշխարհում տոներն
ու խնջույքները
ինքնաբուխ են ծագել, զարգացել
են Սիրիայում
և Եգիպտոսում,
Պարսկաստանում և
Միջագետքում, Գաուլում
և
ներկայիս
Գերմանիայի մութ
անտառներում և
Հռոմեական կայսրությունում: Սկանդինավյան երկրներից Նորվեգիան,
Անգլիայի և
Իռլանդիայի դրուիդները,
Ամերիկայի բնիկ
ժողովուրդները, բոլորը
նշում էին
տոնը ամբողջ
տարվա ընթացքում:
Չնայած հաղորդակցության անբավարարությանը՝ այս
բոլոր տոնակատարությունները ընդհանուր
բան էին
տարածում: Նրանք
բոլորը հետևում
էին արևին:
Ձմեռային և ամառային
արևադարձները կենտրոնացած
էին. փառատոները,
խնջույքները և
տոնակատարությունները, որոնք
կային բոլոր
հեթանոսական քաղաքակրթություններում՝ Հիսուս
Նազովրեցու ծնունդից
դարեր առաջ
և շարունակվում
էին դարեր
անց: Սկզբնապես
քրիստոնեական եկեղեցին
վրդովվում էր
այդ հեթանոսական
ծեսերից, բայց
երբ ավանդույթները չափազանց
դժվար էին
հաղթահարվում, եկեղեցին
դրանք կլանում
էր՝ ստեղծելով
եկեղեցական օրացույց:
Գիտնականները կասկածում
են, որ
Հիսուսը ծնվել
է դեկտեմբերին,
անգամ այն
աստվածաշնչյան պատմությունը,
թե ինչպես
են հովիվները
դիտում դաշտերում
իրենց հոտերը,
ինչը տեղի
չէր ունենա
ձմռանը, անհավանական
է դարձնում
ձմեռվա ծնունդը:
Բայց տոնել
Հիսուսի ծնունդը
հեթանոսական տոնակատարության ժամանակ՝
արևադարձային տոնի
առթիվ, հարմար
էր, և
եկեղեցին յուրացրեց
տոնը: Ահա
մյուս քրիստոնեական տոները, հավատալիքներն ու
ծեսերը, որոնք
հիմնված են
հեթանոսական տոնակատարությունների և
հավատալիքների վրա,
ինչպես իրենց
ժամանակի, այնպես
էլ սովորությունների մեջ:
Նոր
տարվա
օր
Մ.թ.ա.
2000 թ.-ին մեսոպոտամացիները նշում
էին Նոր
տարին, բայց
տոնակատարության ժամանակը
կենտրոնացած էր
գարնանային գիշերահավասարի՝ մարտի վրա:
Հռոմեացիների առաջին
օրացույցը, որը
արեգակնային տարվա
մեջ ընդամենը
տաս ամիս
էր պարունակում,
որպես
տարվա սկիզբ դրեց
մարտի 1-ը: Այսօրվա օրացույցի
վերջին չորս
ամիսները արտացոլում
են իրենց
դիրքերը տարվա
մեջ իրենց
անունների միջոցով.
սեպտեմբերը պարունակում
է Septem, լատիներեն ՝
յոթ, հոկտեմբեր,
Octo նշանակում է ութ
և այլն:
Հունվար և
փետրվար ամիսների
տեսքի ճշգրիտ
ժամանակը անորոշ
է, բայց
դրանք ի
սկզբանե տեղադրվել
էին տարեվերջին,
այլ ոչ
թե սկզբում:
Հռոմեական Saturnalia տոնակատարությունը, որը
կենտրոնացած էր
ձմեռային արևադարձի
վրա, տարածվեց
կայսրության աճի
հետ: Ճիշտ
է, այն ժամանակ,
երբ Նոր
տարվա տոնակատարությունը հունվարի
մեկին
տեղափոխելը վիճարկվեց, բայց
մ.թ.ա. 153-ին Հռոմեական
կայսրության մեծ
մասը այդ
ամսաթիվն
օգտագործում էր՝
արևային նոր
տարվա սկիզբը
ողջունելու համար:
Սա շարունակվեց
քրիստոնեության ծնունդից
հետո առաջին
հինգ դարերի
ընթացքում, և
մ.թ.
567-ին, Տուրերի խորհուրդը
պաշտոնապես արգելեց
հունվարի 1-ը
նշել որպես
Նոր տարվա
սկիզբ: Փոխարենը
Նոր տարին
սողում
էր ամբողջ միջնադարյան
Եվրոպայում ՝
կախված տարբեր
տարածաշրջաններում օգտագործված
օրացույցից. ոմանք
տոնում էին
դեկտեմբերի 25-ին, ոմանք՝ մարտի
1-ին կամ մի քանի
այլ ամսաթվերի,
որոնք բոլորն
էլ աստղագիտական նշանակություն ունեին:
Գրեգորյան օրացույցը, որը
հայտնվել
է 1582 թվականին, շտկեց
սխալները Հուլյան
օրացույցում և
տարվա սկիզբը
վերադարձրեց հունվարի
1-ին: Նաև
հունվարի 1-ին նշանակվեց այն
ամսաթիվը, երբ
հռոմեական կաթոլիկները
նշում էին
Թլփատության տոնը:
Հունվարի 1-ը
Հռոմեական կաթոլիկ
օրացույցում, այսպիսով,
սահմանվեց որպես
Սուրբ Ծննդյան
ութօրյա
շրջանի սկիզբ: Մինչ կաթոլիկ
ժողովուրդներն անմիջապես
ընդունեցին Գրեգորիան օրացույցը, ինչպես
պահանջվում էր
Պապական կոնդակով,
բողոքական ժողովուրդներից շատերը
այդպես չվարվեցին:
Մեծ Բրիտանիան
(և նրա
ամերիկյան գաղութները)
մինչև 1752 թվականը չէին ընդունել Գրեգորյան
օրացույցը: Մինչ
այդ Բրիտանական
կայսրությունում
Ամանորի օրը մնում
էր
մարտի մեկը։
Հունվարի 1-ը Նոր
տարի և
Սուրբ Ծննդյան
տոնի ընտրություն
կատարելու ժամանակ,
Գրիգորյան օրացույցում
նշվեց մի
ամսաթիվ, որն
արդեն տոնակատարության օր
էր քրիստոնեական
համայնքի շրջանում՝
մնացած հեթանոսական
ծեսերից, որոնք
նշում էին
արևի շրջադարձը:
Ձմեռային արևադարձը
տարվա ամենակարճ
օրն է
հյուսիսային կիսագնդում,
անմիջապես հետո
օրերը սկսում
են երկարել
արևի լույսի
առումով, և
դա հենց
այն էր,
որը նշվել
էր հին
աշխարհում: Օրվա՝
Գրիգորական նշանակումը
որպես կրոնական
տոն, քիչ
բան չի
խանգարում արևի
վերադարձի տոնակատարությանը կամ
նրա հաստատած
ավանդույթներին:
Օրը Գրեգորյան օրացույցով որպես կրոնական տոն նշանակելը շատ բան չփոխեց արևի վերադարձը
տոնելու մեջ. շատ այլ
մշակույթներ և
կրոններ՝ ներառյալ
Չինաստանը, Հարավարևելյան Ասիան,
Հնդկաստանը և
իսլամական
երկրները (որոնք օգտագործում
են լուսնային, այլ
ոչ թե
արևային օրացույցը)։ Չնայած որոշ քրիստոնեական եկեղեցիների կարծիքով պաշտոնապես անցկացվում
է հանդիսավոր կրոնական տոն, Ամանորի և Եվայի օրվա տոնակատարությունն ավելի ու ավելի
տրվում է գեդոնիստական հակումներին, ինչպես որ անում էին նախքան այդ օրը կընտրեին որպես
հռոմեական կաթոլիկ և քրիստոնեական օրացույցի գլխավոր տոն։
Աղբյուրը
Թարգմանությունը՝ Շուշան Պետրոսյանի
No comments:
Post a Comment